Atea och Twitch fick IT-Sverige i rörelse

Ett smått galet och underbart hälsoprojekt. Under ett års tid deltog runt 5 000 medarbetare från svenska IT-företag med Atea i spetsen, i Twitch digitala träningsläger ”Tillsammans Inför Sverigestafetten”.  Målet var den 360 mil långa Sverigestafetten där deltagarna tog sig en delsträcka vardera från Ateas kontor i Luleå i norr till det mest södra kontoret i Malmö. Twitch fick visa prov på ett effektskapande hälsoarbete som bidragit till en förbättrad folkhälsa.

Om hälsoinitiativet

Atea började sin resa med lagbaserade tävlingar i Twitch regi och kick-off innehållande föreläsning och träningsaktiviteter för Ateas 2000 anställda. Därefter startade hälsoutmaningen Inför Sverigestafetten med poängregistrering via webb/app.  Det övergripande målet var att aktivera så många medarbetare som möjligt. Ett deltagarantal på 93% uppmättes under första deltävlingen.

Resultatet

Som ett kvitto på ett projekt som gett resultat och effekt, för såväl för medarbetarnas långsiktiga hälsa som ur ett employer branding- och marknadsperspektiv, korades Ateas Sverigestafetten till ”Årets interna event” i prestigefulla Gyllene Hjulet 2014 som leds av Branschforum och Sponsring&Eventföreningen.

http://www.minnesota.se/case/sverigestafetten
http://www.gyllenehjulet.se/vinnare/2014

En av de avgörande faktorerna för framgångsrika hälsoinitiativ är att nå ut till alla medarbetare. I Ateas träningsläger aktiverade sig cirka 5000 medarbetare från 40-talet it-bolag och it-avdelningar.

Före och efter projektet gjordes en mätning i form av Twitch livsstilsenkät för att se på effekten av den årslånga insatsen. Här syntes bland annat att god upplevd hälsa ökade med  35% och regelbundna motionsvanor steg med 30%.

Förutom de direkta effekterna på hälsa och livsstil skapades över 3 000 möten mellan Atea och Ateas kunder, partners och leverantörer. Den mediala spridningen var även stor med publicitet i DI, IDG, TV4 med mera. Magnus Sallbring utsågs även till Årets Hälsofrämjande Chef 2015 av tidningen Chef.

Någon liknande satsning av detta slag har aldrig gjorts förut, säger Magnus Sallbring, Ateas marknads- och HR-direktör. Vi utmanade hela Sveriges IT-avdelningar att lyfta ett stillasittande Sverige. Tack vare Twitch digitala motionstävling kunde vi förbereda oss systematiskt för denna insats.

Under Twitch digitala träningsläger registrerades
0
träningstillfällen
0
träningsminuter

Vill du veta mer?

Enkelt, roligt och skalbart.
Ett digitalt program som ger positiva resultat direkt.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fill out this field
Fill out this field
Ange en giltig e-postadress.
You need to agree with the terms to proceed

Meny