
Lämna gärna din mailadress så kontaktar vi dig för att prata företagsgym!
Det finns många företag som har eller planerar bygga ett företagsgym, stort eller litet. Det gör man såklart eftersom man vill underlätta träning för de anställda och på så vis få mer välmående och produktiva medarbetare och vara en attraktiv arbetsgivare.
Tyvärr står många hälsocenter tomma större delen av dagarna och när de används så är det bara de redan frälsta som är där. Inte sällan är utbudet av tjänster, lokal och utrustning dåligt matchade mot målgruppens behov. Effekten uteblir och företagsgymmet blir en underutnyttjad resurs och ibland en tickande kostnad.
Redan 2001 fick Twitch förtroendet att ta hand om Länsförsäkringar AB’s företagsgym. Vi började då bygga erfarenhet och i takt med växande kunskap fick vi möjlighet att jobba med företag som dåvarande OM HEX (senare Nasdaqomx) If Skadeförsäkringar, Nordea med flera. Vi har genom åren hjälpt våra kunder med allt från utformning av lokaler och upphandling av träningsutrustning till det som vi nu kallar Twitch at Work, vårt koncept för att driva och utveckla företagsgym/hälsocenter på arbetsplatsen. Vi ser att många företag har stor potential till förbättring inom detta nischade område och vill därför dela våra erfarenheter.
Varför ska ett företag bygga och driva ett företagsgym eller hälsocenter? Finns en lång rad skäl, vi listar några.
På de flesta företagsgymmen finns stor förbättringspotential. Här är några möjligheter:
Ett framgångsrikt företagsgym är välbesökt, i framkant genom kontinuerlig förbättring, utgör en del av hälsoarbetet som helhet, professionellt skött och skapar ökat välbefinannande. Med nedan tips ökar chanserna att lyckas med företagsgymmet på ditt företag.
Förankra hälsoarbetet hos ledning och chefer. Bygg en uppmuntrande kultur. Hjälp chefer att vara förebilder. Företagsgymmet utgör en del av hälsoarbetet som helhet.
Vi talar i egen sak, men låt oss vara ärliga. Människor och företag som varje dag, år efter år strävar efter att bli så bra som möjligt på att utveckla spel, driva bankverksamhet, ta fram försäkringslösningar eller bygga hus blir bra på just detta. Företag som är specialiserade på att driva företagsgym blir på samma sätt bra på det. Vidare finns det en grundläggande skillnad mellan företag som är specialiserade på att främja hälsa och bygga friskfaktorer jämfört med företag som har sin utgångspunkt i vård-/rehabilitering. Ett företag med huvudsaklig (intäkts)bas inom rehabilitering kommer att bli bra på detta och inte lika bra på att arbeta med hälsopromotion vilket ett företagsgym handlar om. Vidare är det inte heller samma sak att sälja medlemskap och leverera träning till privatpersoner som att driva ett företagsanpassat hälsoprogram.
Era medarbetares upplevelse och förtroende för er hälsopartner är beroende av de människor de möter; kundansvarig, hälsopedagoger, massörer, grupptränare, PT, naprapater, fysioterapeuter, ja hela kundteamet. Företagshälsa och friskvård är en “people business”. Se till att människorna hos er partner är rätt för er.
Hälsa är dock inte endast en ”people business” det är även en digital sådan. Idag är det fullt naturligt att boka aktiviteter, marknadsföra via appar, dela digitala träningsprogram, utmana varandra i digitala aktivitetsutmaningar, kartlägga sin hälsa digitalt etc. Välj en partner som ser digitalt stöd och digitala hälsotjänster som naturligt.
För 10-15 år sedan var hälsa en fråga för ”personalavdelningen”. Så är det inte längre. Bygg starka interna och externa partnerskap:
Svenska företag satsar ofta en hel del tid och pengar på hälsa och friskvård om man räknar in alla de aktiviteter som görs. Viktigt är att prioritera rätt och satsa tillräckligt för att kunna investera i hög kvalitet i alla delar, lokal, utrustning, tjänsteleverans (som gruppträning, PT, gyminstruktörer, digitalt stöd, föreläsningar mm) samt kommunikation och marknadsföring. I vissa fall görs dumsnåla besparingar där man satsat ordentligt på utrustning men snålar in på tjänster och kommunikation som skapar användande av utrustning. Subvention av tjänster sänker också tröskel till deltagande, vilket i sig är en förutsättning för att skapa effekt.
Var tydlig med alla parters ansvar, roll och resurser. Detta görs bäst genom ömsesidiga överenskommelser och gemensamma mål. Vanligen hanteras tjänsteleverans i hälsoprogrammet av HR. Det är naturligt då företagsgymmet är en del av hälsoarbetet som helhet. Hyra eller köp av utrustning görs vanligen av fastighet. Samverkan är sedan en given framgångsfaktor, se interna och externa partnerskap ovan.
Nudges – tema Let’s Move på Länsförsäkringar AB.
Kommunicera varför företagsgymmet finns och förankra på alla nivåer. Kommunikationen sker inte bara bara i gymmet utan där medarbetarna rör sig: på kontorsytor, i restaurangen, entrén osv. Via chefer, via partners på plats som bygger relationer, via nudges osv.
Företagsgymmet, lokal, utrustning, tjänster och totalupplevelse bör gå i linje med företagets kultur och värderingar. Dagens kontor är ofta toppmoderna och har hög förnyelsetakt om man ser till kontorsytor, möbler, teknik i konferensrum, datorer osv. Samtidigt kan företagsgymmet vara mörkt, ha gammal utrustning och erbjuda tjänster som inte förnyats de senaste 10-20 åren. Självklart sänder detta tydliga signaler om hur viktig medarbetarens hälsa är och ger en förklaring till varför det inte är så många som besöker företagsgymmet.
Koppla ihop alla aktiviteter till en helhet. Helheten bidrar sedan till att företaget når sina mål genom ökad produktivitet och att man blir en attraktiv arbetsgivare.
Alla vill må bra men det finns olika vägar till hälsa. Utbudet bör därför vara:
”Det är inte så många som tränar i gymmet så det finns ingen anledning att utveckla tjänster och lokaler”
Ett citat från verkligheten som speglar att kunskapsnivån begränsad. När brist på kunskap inte är medveten kan den utgöra hinder för att driva och utveckla ett framgångsrikt företagsgym. Vi tar upp några kunskapsluckor vi mött genom åren.
Vi möter ofta låg kännedom hos företaget (vanligen HR, fastighet och inköp) att det finns och krävs specialistkunskap att driva ett framgångsrikt företagsgym. Konsekvensen kan bli att man låter någon ”sportig person på företaget” eller en aktör med rehabiliteringsfokus utrusta, driva och utveckla hälsocentret.
Det är inte särskilt märkligt att även inköp har låg kunskap inom detta område eftersom det upphandlas relativt sällan. Konsekvensen här blir ibland upphandlingsunderlag där krav och incitament är ensidiga och inte främjar gemensamma intressen mellan det egna företaget och samarbetspartner/leverantör. Följden av detta kan konkret bli riktigt tokiga som t ex intäktsgenererande godisberg i personalmatsalen eller negativ effekt avseende personalomsättning hos leverantör/hälsopartner. Avsaknad av kunskap hos inköp kring marknaden för företagshälsa gör även att företag fattar beslut på fel grunder och ibland väljer fel partner för sitt företagsgym. Ett tips är här att ta konsulthjälp för att upphandla såväl utrustning som tjänster för ert företagsgym.
Ett annat hinder till att driva ett framgångsrikt företagsgym är att man betraktar företagsgymet som ett vanligt gym ”på stan”. Detta leder till att man går miste om den stora potential som finns på arena arbetsplats.
Det finns ett fåtal aktörer på marknaden som har erfarenhet av och är specialiserade på att driva och utveckla företagsgym. Många gånger är dessa aktörer inte allmänt kända då de opererar bakom företagens skalskydd och ibland utan att exponera sitt eget varumärke. Det är med bakgrund i detta enklare att hitta andra hälsoaktörer som inte är specialiserade på att driva just företagsgym. Exempel på detta är gymkedjorna som erbjuder träning till privatpersoner eller de stora aktörerna inom företagshälsovård vilka har en mycket liten intäktsandel från hälsopromotion överhuvudtaget.
Ett hinder i att driva ett kvalitativt företagsgym kan därför helt enkelt vara att hitta rätt specialistpartner. Det torde dock vara värt att leta.
Kombinationen låg kunskap, få specialistaktörer och tidsbrist är olycklig. I pressade lägen prioriterar företag (vanligen HR, inköp och fastighet) inte att göra en ordentlig marknadskoll, kvalitetssäkring och inköpsprocess där man verkligen tar reda på vilka aktörer som finns och hur de opererar i verkligheten.
Vi har över tid hört: ”Våra medarbetare är inte så digitala…” och ”Vi har haft samma leverantör i 10 år och det är ju 8 personer som går på instruktörens pass så det vill vi inte ändra på”. Dessa citat speglar ofta mer rädslan hos den enskilde beslutsfattaren än organisationens förändringsbenägenhet som helhet. Det blir då enskilda personer som sätter stopp för att hälsoarbetet som helhet kan utvecklas i företaget.
Friskvårds-/idrottsföreningar bevakar ibland sina intressen mot HR. Fastighet och HR samarbetar inte utan vaktar sina respektive områden. Detta är förstås helt onödigt då alla övergripande vill samma sak. Med delaktighet, gemensam vision och målsättning är det enklare att få alla parter att dra åt samma håll.
Lämna gärna din mailadress så kontaktar vi dig för att prata företagsgym!
Läs mer om 5 vanliga misstag med företagsgym.
Deloitte Global Human Capital Trends 2018 och 2019.
What’s the Hard Return on Employee Wellness Programs? Harvard business review, december 2010, Leonard L. Berry et al.
Decline in cardiorespiratory fitness in the Swedish working force between 1995 and 2017, Elin Ekblom‐Bak, Örjan Ekblom et al. Scandinavian Journal of Medicine & Science in Sports 2018 October 23. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/sms.13328