”Det första som försvinner i lågkonjunktur är friskvård och hälsa för personalen.” Vet inte hur många gånger under Twitch 20 år i branschen vi har hört detta påstående och det är fortfarande oklart vilken fakta som ligger bakom.
Tyvärr har vi inte något facit på vad som kommer hända med investeringar inom hälsa om vi nu går in i en lågkonjunktur. Vår bästa gissning är att befintliga investeringar kommer att ligga still medan nyinvesteringar kommer minska. Förhoppningen är att slentrianmässiga friskvårds- och hälsosatsningar kommer ifrågasättas och ersättas med klokare lösningar när tiderna blir hårdare.
Eftersom det pratas mycket lågkonjunktur vill vi dela med oss av tre skäl att fortsätta investera i friskvård och hälsa även om det blir tuffare tider.
Så mycket kostar det inte att investera rätt
Rent krasst så kostar det i jämförelse med andra bolagskostnader inte så mycket att investera i personalens hälsa. Besparingen blir därför relativt liten i jämförelse med att minska på lokalytor, begränsa övertalighet etc. Vill företagsledningen signalera kris i organisationen är det dock sannolikt verkningsfullt att dra in friskvårds- och hälsoarbetet eftersom ingen kommer missa detta.
Det som är dyrt, i låg- eller högkonjunktur är att slösa pengar på slentrianmässiga hälso- och friskvårdsinsatser som t ex isolerade hälsoundersökningar, dåligt förankrade hälsoinitiativ som bara används av den bråkdel av personalen eller sponsring av sällan använda träningskort.
Förhoppningsvis kan en lågkonjunktur tvinga företag att investera klokare inom friskvård och hälsa. Det är nämligen alltid en dålig idé att sluta utveckla sina tillgångar men det är särskilt dumt när en eventuellt minskad personalstyrka ska åstadkomma mer i ännu tuffare konkurrens.
Hälsa på företag har gått från ”nice to have” till ett konkurrensmedel
Om hälsa nu någonsin har varit ”nice to have” så är det definitivt inte så längre. Vi ser en stark rörelse mot ett socialt företagande där organisationen inte bara utvärderas på avkastning till ägare eller kvalitet på produkter. I Deloittes undersökning (Global Human Capital Trends) som baseras på mer än 10 000 intervjuer värderar respondenterna företag efter påverkan på anställda, kunder, kommun, ja hela ekosystemet.
Ett flertal andra studier visar att hälsa är en värdering som man önskar ska råda på det företag man vill arbeta på. Gränsen mellan arbete och privatliv suddas ut och det finns en förväntansbild att företaget ska ta ett ansvar för att jag som medarbetare ska må bra.
Vi möter ofta företag som säger att hälsa är individens ansvar. Enskilda personer får förstås tycka vad de vill men deras medarbetare och kandidater tycker annorlunda. Vi har ännu inte hunnit se alla effekter av företag som inte värdesätter personalens hälsa men frågan är om du är beredd att chansa?
Personalens hälsa, en outnyttjad potential
Trots att många anser att vi har en rådande hälsotrend och att hälsa har blivit en statussymbol så mår vi inte bra. Inte alls. Såhär är läget i Sverige: 46% har låg kondition, 1 miljon svenskar äter antidepressiva läkemedel, 51% är överviktiga, många sover dåligt och 86% är oengagerade på sitt jobb. Dystert, absolut! Mycket onödigt lidande och väldigt kostsamt för företaget. Potentialen är dock enorm!
Det råder inga tvivel om att alla människor i grunden vill må bra. Vår tillvaro gör dock att vi uppenbarligen inte får till de hälsosamma val som några av oss vet att vi kanske borde. De goda nyheterna är att det går bra att åstadkomma positiv förändring på arena arbetsplats och därmed låsa upp enormt mycket kraft och outnyttjad potential.
Företagsledningar ställer ofta frågor om bolagens position i olika avseenden. Hur hög kvalitet ska våra produkter eller tjänster hålla i förhållande till marknaden? Vilken kompetens ska våra medarbetare ha – sämre, lika bra eller bättre än branschkollegorna? Kanske frågar man till och med (i brist på viktigare problem att lösa) hur snyggt kontor man ska ha?
Det är dags att ställa frågan: Hur mycket energi och vilket välbefinnande ska våra medarbetare ha? Sämre, lika bra eller bättre än på andra företag? Svaret på frågan kommer sätta ambitionsnivån för företagets hälso- och friskvårdsarbete.
I lågkonjunktur kan företag tvingas dra ned på rekrytering eller minska personalstyrkan. Det eventuella slack som fanns i organisationen minskar och trycket på medarbetarna ökar. De företag som kan behålla ork och välbefinnande i en kommande lågkonjunktur torde ha betydlig bättre chanser att överleva.
Vill du hellre lyssna på podd?
Om du hellre vill lyssna än läsa så gästar Twitch vd Fredrik Karlsson podden Health For Wealth och pratar om exakt detta ämne. För att komma lyssna, klicka här!