Atea och Twitch fick IT-Sverige i rörelse

Träningstillfällen under Twitch digitala träningsläger
0
Totalt träningsminuter
0

Ett smått galet och underbart hälsoprojekt. Under ett års tid deltog runt 5 000 medarbetare från svenska IT-företag med Atea i spetsen, i Twitch digitala träningsläger ”Tillsammans Inför Sverigestafetten”.  Målet var den 360 mil långa Sverigestafetten där deltagarna tog sig en delsträcka vardera från Ateas kontor i Luleå i norr till det mest södra kontoret i Malmö. Twitch fick visa prov på ett effektskapande hälsoarbete som bidragit till en förbättrad folkhälsa.

Om hälsoinitiativet

Atea började sin resa med lagbaserade tävlingar i Twitch regi och kick-off innehållande föreläsning och träningsaktiviteter för Ateas 2000 anställda. Därefter startade hälsoutmaningen Inför Sverigestafetten med poängregistrering via webb/app.  Det övergripande målet var att aktivera så många medarbetare som möjligt. Ett deltagarantal på 93% uppmättes under första deltävlingen.

Resultatet

Som ett kvitto på ett projekt som gett resultat och effekt, för såväl för medarbetarnas långsiktiga hälsa som ur ett employer branding- och marknadsperspektiv, korades Ateas Sverigestafetten till ”Årets interna event” i prestigefulla Gyllene Hjulet som leds av Branschforum och Sponsring&Eventföreningen.

En av de avgörande faktorerna för framgångsrika hälsoinitiativ är att nå ut till alla medarbetare. I Ateas träningsläger aktiverade sig cirka 5000 medarbetare från 40-talet it-bolag och it-avdelningar.

Före och efter projektet gjordes en mätning i form av Twitch livsstilsenkät för att se på effekten av den årslånga insatsen. Här syntes bland annat att god upplevd hälsa ökade med  35% och regelbundna motionsvanor steg med 30%.

Förutom de direkta effekterna på hälsa och livsstil skapades över 3 000 möten mellan Atea och Ateas kunder, partners och leverantörer. Den mediala spridningen var även stor med publicitet i DI, IDG, TV4 med mera. Magnus Sallbring utsågs även till Årets Hälsofrämjande Chef av tidningen Chef.

Någon liknande satsning av detta slag har aldrig gjorts förut, säger Magnus Sallbring, Ateas marknads- och HR-direktör. Vi utmanade hela Sveriges IT-avdelningar att lyfta ett stillasittande Sverige. Tack vare Twitch digitala motionstävling kunde vi förbereda oss systematiskt för denna insats.

Håll dig uppdaterad

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få exklusiva insikter om hur ni kan stärka era medarbetares energi och välbefinnande – en investering som ökar produktiviteten och minskar frånvaron!

    Prenumerera på vårt nyhetsbrev