Ett smått galet och underbart hälsoprojekt. Under ett års tid deltog runt 5 000 medarbetare från svenska IT-företag med Atea i spetsen, i Twitch digitala träningsläger ”Tillsammans Inför Sverigestafetten”. Målet var den 360 mil långa Sverigestafetten där deltagarna tog sig en delsträcka vardera från Ateas kontor i Luleå i norr till det mest södra kontoret i Malmö. Twitch fick visa prov på ett effektskapande hälsoarbete som bidragit till en förbättrad folkhälsa.
Om hälsoinitiativet
Atea började sin resa med lagbaserade tävlingar i Twitch regi och kick-off innehållande föreläsning och träningsaktiviteter för Ateas 2000 anställda. Därefter startade hälsoutmaningen Inför Sverigestafetten med poängregistrering via webb/app. Det övergripande målet var att aktivera så många medarbetare som möjligt. Ett deltagarantal på 93% uppmättes under första deltävlingen.
Resultatet
Som ett kvitto på ett projekt som gett resultat och effekt, för såväl för medarbetarnas långsiktiga hälsa som ur ett employer branding- och marknadsperspektiv, korades Ateas Sverigestafetten till ”Årets interna event” i prestigefulla Gyllene Hjulet som leds av Branschforum och Sponsring&Eventföreningen.
En av de avgörande faktorerna för framgångsrika hälsoinitiativ är att nå ut till alla medarbetare. I Ateas träningsläger aktiverade sig cirka 5000 medarbetare från 40-talet it-bolag och it-avdelningar.
Före och efter projektet gjordes en mätning i form av Twitch livsstilsenkät för att se på effekten av den årslånga insatsen. Här syntes bland annat att god upplevd hälsa ökade med 35% och regelbundna motionsvanor steg med 30%.
Förutom de direkta effekterna på hälsa och livsstil skapades över 3 000 möten mellan Atea och Ateas kunder, partners och leverantörer. Den mediala spridningen var även stor med publicitet i DI, IDG, TV4 med mera. Magnus Sallbring utsågs även till Årets Hälsofrämjande Chef av tidningen Chef.
Någon liknande satsning av detta slag har aldrig gjorts förut, säger Magnus Sallbring, Ateas marknads- och HR-direktör. Vi utmanade hela Sveriges IT-avdelningar att lyfta ett stillasittande Sverige. Tack vare Twitch digitala motionstävling kunde vi förbereda oss systematiskt för denna insats.