Chefparadoxen inom hälsa handlar konkret om ledarnas unika utmaning att balansera sin egen arbetsbelastning och stress. För att effektivt kunna leda sina team och organisationer, måste chefer hantera sina egna påfrestningar, trots den höga belastningen och stressen som finns i deras arbetsgrupper eller organisationer som helhet.
Hantering av chefparadoxen inom hälsa – en nödvändig balans
Många ledare är medvetna om chefparadoxen inom hälsa och lyckas hitta en hållbar balans i sin vardag. Tyvärr finns det fortfarande många fler som, i sina försök att avlasta och stötta sina medarbetare, överbelastar sig själva. Detta leder till att de riskerar sin egen hälsa och minskar drastiskt sin förmåga att leda på ett hållbart sätt. En sådan obalans påverkar inte bara deras eget välbefinnande och hälsa, utan även deras långsiktiga prestation och effektivitet som ledare.
Alla känner till detta, alla vet det, och många har sett andra ledare hamna där. Många av oss har dessutom personligen känt av det:
Vi är inte bra på att leda andra när vi själva är stressade eller inte mår bra.
Det är en vanlig dag på jobbet och ”surprise, surprise” – du är överhopad med uppgifter och springer mellan möten. To do-listan är flera kilometer lång och du avbryts av ständiga brandkårsutryckningar. Egentligen känner du dig trött, väldigt trött, vet med dig att du under lång tid har slarvat med både träning och mat, och dessutom gnager samvetet över att du inte riktigt är närvarande i relationerna till dina nära och kära. ”Men bara den här pucken blir överstökad, det här viktiga mötet, den här avgörande affären…”
Vad gör du? Biter du ihop och jobbar på, höjer tempot? Allt är ju viktigt och måste göras!? Det är nämligen den vanliga reaktionen, och det är djupt mänskligt. Men också väldigt farligt för både dig själv och ditt team.
Långvarig stress försvagar medvetenheten och leder till att du agerar utifrån överlevnadsinstinkter. En högvarvad, informationssprängd hjärna har svårt att överblicka situationen. Det är då som tunnelseendet slår på och vi agerar kortsiktigt och impulsivt. I detta tillstånd blir du också svårläst för andra eftersom din empati och förståelse för andra sjunker. Dina medarbetare vet inte riktigt var de har dig och vart ni är på väg. Din jäktade energi smittar av sig på teamet och påverkar deras förmåga att prestera.
Handfasta tips för att hantera chefparadoxen inom hälsa och stress på jobbet
Om detta känns bekant i din vardag, eller du känner igen symptomen hos en kollega, så kommer här några handfasta tips för att hantera hög belastning och stress på jobbet:
- Prioritera din närvaro: I stressiga tider är din närvaro som ledare extra viktig. Sätt av tid för regelbundna avstämningar och var mentalt närvarande när du lyssnar på dina medarbetare. Planera in lite extra tid för dig själv för att ligga steget före.
- Ta stress på allvar: Hantera både din egen och andras stress eftersom det är viktigt.. Stress och hög belastning är inte långsiktigt hållbart. När arbetsbelastningen ökar är det viktigt att leda och fördela arbetet samt att delegera uppgifter och öka flexibiliteten i planeringen.
- Var uppmärksam på överbelastning: Håll utkik efter tecken på överbelastning hos dina medarbetare. Fråga hur de mår och ta deras svar på allvar. Misstag, humörsvängningar och fysisk ohälsa kan vara tecken på att någon är på väg att bli utbränd. Förebyggande åtgärder mot utbrändhet är viktiga, då en utbränd kollega ofta leder till ökad stress och belastning hos andra.
- Prata om elefanten i rummet: Var tydlig och prata öppet om stress, även om det handlar om din egen situation. Öka kunskapen om hur stress påverkar er och vad ni kan göra för att förebygga det. Gemensamma mål för att hålla stressnivån under kontroll kan vara till stor hjälp.
- Prioritera återhämtning: Se din egen återhämtning och egen tid som nödvändig, inte som en lyx. För att vara en bra ledare måste du ta hand om dig själv. Prioritera träning, sömn och sociala aktiviteter högt för att hålla dig stark och stabil.. Kom ihåg att det är totalbelastningen som räknas, inte bara det du gör på jobbet.
Genom att implementera dessa strategier kan du inte bara förbättra din egen hälsa och välmående, utan också skapa en mer positiv och produktiv arbetsmiljö för ditt team. Förstå och hantera stressen effektivt är nyckeln till hållbart ledarskap.
Det börjar med dig…
För att komma igång med att hantera paradoxen kan du reflektera över din egen situation och hur du påverkar ditt ledarskap:
- Är du alltid den bästa ledare du kan vara?
- När är du som bäst och när är du mindre bra i din ledarroll?
- Vad är effekten när du är som bäst? Vad är konsekvensen när du är mindre bra?
- Vilka fallgropar i vardagen bör du undvika eller hantera för att inte hamna i situationer där ditt ledarskap påverkas negativt?
- Vad kan du göra omedelbart för att återhämta dig bättre och få den ork och energi som behövs för att vara den bästa ledaren för dig själv, dina nära och de som jobbar närmast dig?
I nästa inlägg om chefparadoxen inom hälsa utforskar vi hur stress och hög belastning på arbetsplatsen påverkar både den kortsiktiga och långsiktiga leveransförmågan och vad vi kan göra för att skapa ett hållbart sätt att arbeta för både ledare och medarbetare!
Tveka inte att kontakta oss för att utforska hur du kan implementera dessa strategier i din verksamhet. Vi är här för att stödja dig på varje steg på vägen mot en hälsosammare ledarstil.