Pokémon Go, nedladdning för folkhälsan?

Pokémon Go är ett mobilspel som använder AR (Augmented Reality). I spelet visas små monster och annat på den verkliga världen via t ex en mobilskärm. Spelaren kan röra sig på stan, i bostads- och grönområden för att samla på monster och nå nästa nivå i spelet. Detta är intressant på många sätt. Det vi är nyfikna på är förstås hur folkhälsan kan komma att påverkas.

Aktiva tv-spel är ingen nyhet och termen ”exergaming” har funnits ett bra tag nu. Spel som Nintendo Wii och Xbox Kinect kombinerar fysisk aktivitet och videospel. I spelet Zombies Run förflyttar du dig till fots irl, får uppdrag och blir jagad av zombies. I studier av aktiva TV-spel har man visat t ex ökad energiförbrukning och att spelaren, förstås beroende på typ av spel, kommer upp i den intensitet som krävs för att uppnå hälsoeffekter [1].

Det som gör Pokemon Go extra intressant är den enorma succé som spelet gjort sedan det släpptes den 6 juli i USA och några andra länder. Spelet uppges ha 7,5 miljoner nedladdningar endast i USA enligt Tech Crunch. Intressant är också att appen redan uppges ha längre användartid än andra inte helt okända appar för sociala media som WhatsApp, Instagram och Snapchat.

I Sverige spenderar vi flera timmar per dag av vår fritid framför dator, surfplattor och smartphones. Exempelvis har över 30% av tonåringar i Sverige mer än 4 timmas skärmtid på vardagar [2]. Stillasittande har isolerat negativa hälsoeffekter [3] och det är sedan länge allmänt känt att fysisk aktivitet behövs för allmän hälsa och välbefinnande. Det vore förstås mycket positivt om spel som Pokemon Go kunde få effekten att en del av den stillasittande tiden framför skärmar byts ut till fysiskt aktiv dito med positiva folkhälsoeffekter som följd.

Såhär en vecka efter Pokémon Go’s release finns det förstås en rad frågor kring detta; hur många kommer fortsätta med detta uthålligt, vilken intensitetsnivå kommer genomsnittsspelaren upp till, hur många aktivitetsminuter kommer samlas varje dag, kommer eventuellt ökad aktivitet i spelet att kompenseras med mer stillasittande i övrigt, kommer spelet tilltala de som idag är fysiskt inaktiva och så vidare. Folkhälsan kan påverkas om många människor gör många små förändringar och intresset för spelet har onekligen ökat i Sverige de senaste dagarna, se exempelvis vad som hänt på Google Trender.

Vi kan konstatera att det krävs nya grepp för att lösa problemet med fysisk inaktivitet och stillasittande. Fler motivatorer som kan skapa kontinuitet i beteende behövs och där har spelbranschen historiskt visat framgång. Intresset för spelet sprider sig och vi väntar nyfiket på vilka effekter detta ger i landet. Nedladdning av Pokémon Go är gratis och snart är spelet tillgängligt i Sverige. Game on!

Fredrik Karlsson, Twitch

Referenser

1.  The Role of Exergaming in Improving Physical Activity: A Review. Jennifer Sween1, Sherrie Flynnt Wallington1, Vanessa Sheppard1, Teletia Taylor2, Adana A. Llanos1, and Lucile Lauren Adams-Campbell3. J Phys Act Health. 2014 May ; 11(4): 864–870. doi:10.1123/jpah.2011-0425.

2. Medieanvändning och psykisk ohälsa bland tonåringar. Folkhälsomyndigheten 2015.

3. Sedentary behaviors and subsequent health outcomes in adults a systematic review of longitudinal studies, 1996-2011. Am J Prev Med. 2011 Aug;41(2):207-15. doi: 10.1016/j.amepre.2011.05.004.  Thorp AA1, Owen N, Neuhaus M, Dunstan DW.

    Vill du ha mer info?