Har du svårt att få kontakt och ser du fler fakturor än effekter? Då har du valt fel partner för ditt hälsoarbete.
Ibland går upphandlingar snett och andra gånger går det slentrian i samarbeten. Så även inom friskvård och företagshälsovård. Det som spelar roll i långa loppet är hur man hanterar eventuella dikeskörningar.
Vi på Twitch Health träffar varje år 100-tals HR-proffs. Det här är de vanligaste tecknen på att man valt fel företagshälsovård eller friskvårdsleverantör:
- Det är svårt att få kontakt med leverantören och när du kommer fram får du ett oengagerat eller dåligt bemötande. Du märker alltså lågt engagemang och att relationen inte är bra.
- Din företagshälsovård eller friskvårdspartner agerar endast ordermottagare och är passiv eller reaktiv i kundrelationen. Det betyder att du själv måste vara aktiv och får be om framåtriktade lösningar. Det du ser oftast från leverantören är fakturorna.
- Du har haft samma leverantör av tjänster inom företagshälsovård, träning eller massage under lång tid och leverantören har inte utvecklat sin verksamhet eller presenterat utvecklingsförslag för dig.
- Du upplever att det kostar mycket men upplever få eller inga egentliga effekter/värde av det som levereras.
Relationer som går i stå är inte bra. Ta tag i problemen, initiera dialog och ställ krav på både din partner och din egen organisation så kommer effekterna på sikt.