Andelen svenskar med låg kondition har nästan dubblerats på 20 år. Många klarar inte ens en rask promenad. Här har företagen ett guldläge! Läs om tre olika sätt att få in rörelse i arbetsdagen.
Det vi på Twitch Health vet är att det går utmärkt att öka den fysiska aktiviteten ute på landets arbetsplatser. Med enkla medel kan företag skapa mer produktiva medarbetare som dessutom mår bättre samtidigt som samhället sparar enorma belopp.
Ska man vara krass så har företagen dessutom bidragit till ökad inaktivitet och det är dags att ta ansvar och börja rörelsekompensera.
Tvång eller tjat?
Hur gör man då för att verkligen öka fysisk aktivitet på ett företag? Friskvårdsbidrag, sponsring av motionslopp eller andra slumpvisa aktiviteter verkar inte skapa ett mer aktivt Sverige. Som en av de största svenska bankernas HR-chef en gång sa: ”Vi har varit SATS största sponsor (i och med bankens friskvårdsbidrag) i många år.” Några använder tvång, andra tjat och ytterligare fler ingenting eller slumpvisa aktiviteter. Vi tar en titt på hur det kan funka i verkligheten med tre konkreta exempel.
Björn Borg – obligatorisk träning
Medan många företag har hälsosatsningar som är kvar på -80 och -90-tal så väljer andra företag att införa obligatorisk träning på arbetet. Ett sådant företag och omskrivet case är Björn Borg som varje vecka har en ”Sports Hour”, ett träningspass där alla anställda har obligatorisk närvaro. Här tränar medarbetarna tillsammans i ett träningspass som genomförs med såvitt vi förstår relativt hög intensitet. Under de 2 första åren efter att Henrik Bunge (som införde Sports Hour) började ökade personalomsättningen från 8 % till 25 %. Denna personalomsättning betraktades dock som ett plus då man fick möjlighet att handplocka ny personal. Personalens engagemangssiffror har ökat (från 3 % till 75 % under 2016) och så även företagets försäljning (1).
Södertälje kommun – rörelse som arbetsuppgift
Andra organisationer har också infört träning på arbetet. T ex Södertälje kommun som använder en annan retorik, nämligen träning som arbetsuppgift. Här tränar de anställda med enkla rörelser i korta tiominuterspass utan att byta om. Och det uppges ha gett stor effekt.
Atea – omtänksamt tjat
Atea var den organisation som (såvitt vi vet) som var först ut med att använda ordet rörelsekompensation. I initiativet Sverigestafetten lyckades man engagera 93 % av medarbetarna och fick 5 000 personer i IT-Sverige i rörelse. Deltagande i Sverigestafetten var frivilligt. Magnus Sallbring, kultur och marknadsdirektör på Atea fick frågan hur de lyckats få igång så många. Han svarade: ”Vi tjatar”. Följdfrågan blev då: Ok, blir inte medarbetarna irriterade då? Magnus svar var ungefär såhär: ”Omtanke är viktigt för oss och omtanke är inte att titta åt andra hållet. Vi vet att rörelse ger en rad positiva effekter för hälsan vilket gör att vi tänker fortsätta tjata för att skapa ökat välmående.” Läs mer om hur Atea gjorde för att aktivera sina egna och kundernas medarbetare.
Vill du veta mer om att öka fysisk aktivitet på din arbetsplats? Lämna din e-post så tar vi kontakt!
Referenser
- The Swedish CEO Who Runs His Company Like a CrossFit Gym, Harvard Business Review, https://hbr.org/2018/03/the-swedish-ceo-who-runs-his-company-like-a-crossfit-gym